KOYAA

PREDŠKOLSKI ODGOJ

Analiza

METODIČKI PRIJEDLOZI ZA OBRADU ANIMIRANOG FILMA KOYAA

REDATELJ: KOLJA SAKSIDA

(PREPORUČENA DOB: +5)

Vrijednosti koje osvješćujemo i razvijamo uz film:

Odabrati radost i vedrinu u životu, razvijati tople prijateljske odnose i međusobno komunicirati, prihvatiti različitost, kako na kreativan način upotrijebiti maštu i izraziti stvaralački potencijal

Pripremili:

Višnja Vukašinović, filmska kritičarka, profesorica engleskog jezika i komparativne književnosti

Ljiljana Studeni, učiteljica razredne nastave, mentor

Mentor i recenzent:

sc. Marina Gabelica, docentica na Učiteljskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu

UVOD

Obrazovni materijal uz animirani film Koyaa

Predmetnim sadržajem želi se odgojiteljima i djeci podastrijeti obavijesti o filmu, načini obrade teme filma te filmskih izražajnih sredstva pripremljenim aktivnostima i radnim listovima. Metodičke prijedloge za obradu, pripremu i ponavljanje pripremila je učiteljica razredne nastave, a esej i pojmovnik filmska teoretičarka. Cilj je programa Sedmi kontinent poučiti najmlađe o filmu i filmom. Želja nam je da doživljaj filma bude potpun kako bi djeca bila motivirana za razgovora o filmu i u vrtiću.

Redatelj: Kolja Saksida

Scenarij: Kolja Saksida, Marko Bratuš

Producent: Kolja Saksida

Glazba: Miha Šajina, Borja Močnik

Zvuk: Julij Zornik

Animacija: Julia Peguet, Will Hodge

ScenografijaGregor Nartnik

Dizajn likova: Blaž Porenta

Pozadine: Gregor Nartnik

Direktor fotografijeMiloš Srdić

Kamera: Miloš Srdić

Montaža: Monika Drahotuski, Tomaž Gorkič

Glume: Frane Mašković, Žiga Saksida (glasovi)

KOLJA SAKSIDA (1981) magistrirao je na Sveučilištu ECAL za umjetnost i dizajn u Švicarskoj. Filmom se bavi kao redatelj, producent i predavač. Njegova animirana serija Koyaa prikazana je na RTV Sloveniji 2005. godine, a za njom su uslijedili Klinac – Praćka (2009), Koyaa – Život je fora (2011), Azulejo or Visual Illusion (2012), Koyaa – Cvijet (2013) i Koyaa – Wild Sunbed (2016), koji su prikazani na više od 250 mjesta širom svijeta. Kolja je član Društva slovenskog animiranog filma te asistent na Školi za umjetnost Sveučilišta u Novoj Gorici, a ujedno je i voditelj produkcijske kuće ZVVIKS.

2008. School of Film & Animation at Rochester Institute of Technology – umjetnička rezidencija; 2008. CecArtsLink – New York / USA – umjetnička rezidencija; 2007. Sarajevo Talent Campus – Sarajevo/BIH – nagrada za talentiranog filmskoga stvaraoca; 2006. Open Workshop –Viborg /Danska – umjetnička rezidencija, razvoj animiranoga filma; 2006. Berlinale Talent Campus – Berlin/Njemačka – nagrada za talentiranog filmskoga stvaraoca; 2006. Cartoon Future – Vigo / Španjolska – stipendija za djelatnika animiranioga filma; 2006. Ministrstvo za Kulturu – stipendija za umjetničku rezidenciju u Danskoj; 2005 DSFU – stipendija za talentiranog stvaraoca na področju filma; 2005 Cartoon Feature – Potsdam / Njemačka – djelatnik za animirani film; 2005. Koyaa / Alternativ Film Festival / Srbija – posebna nagrada žirija

Lutak Koyaa izrađen je prema liku redatelja Kolje Sakside. Koyaa pokušava nadvladati sve probleme na svoj kreativan način, kao i njegov autor. «Mi smo u nekoj mjeri slični, samo je on puno slobodniji. Osim toga, živim na mjestu gdje život donosi druge izazove. Koyaa živi u prirodi. I ja ću jednom poći za njim.»

Kolja Saksida je sa suradnicima napravio i kratki animirani film Koyaa – Cvijet, koji je sniman u 3D tehnologiji.

Uz ovaj animirani film često se može vidjeti i tematska izložba Koya – animirani junak na sceni, u kojoj su predstavljene vrste različitih eksponata – od crteža, lutaka, krajolika i rekvizita – do samih filmskih scenarija i fotografija snimljenih iza kulisa.

Kolja Saksida je autor niza animiranih filmova u kojima ima ulogu redatelja, scenarista i producenta, ali je i vrstan pedagog. Jedan je od najistaknutijih autora animiranih filmova u Sloveniji. Kratki filmovi Koyaa prikazani su na više od 150 međunarodnih festivala i drugih mjesta.

Dok su filmovi nastajali, autor i ljudi iz tima radili su i do sedamnaest sati dnevno.

Za četiri sekunde filma potrebno je obično oko dvanaest sati rada.

Snimanje jednoga filma zahtijeva ponekad i dvije godine rada u kojem sudjeluje tridesetak ljudi.

Sažetak filma

Koyaa i njegov prijatelj mudri Gavran žive u malenoj drvenoj kolibi visoko iznad oblaka jer je njihov dom smješten na živopisnoj kamenoj litici. Njihovu kućnu rutinu remete razigrani svakodnevni predmeti koji ožive. Da bi zadržao uzde u svojim rukama, Koyaa svaki put iznova mora na kreativan način riješiti probleme koje izazovu nestašni predmeti. Tako se Koya među ostalim suočava s razigranim autićem, divljom ležaljkom, letećom bilježnicom, tvrdoglavim naljepnicama, rasplesanom čarapom te jednim smrznutim šalom. Svi će ga oni nenadano dovesti u niz šašavih i duhovitih situacija, no na kraju će Koyaa i Gavran izići mudriji i iskusniji iz svake od njih.

Esej o filmu

U samom srcu animiranog filma smjestila se duša (latinski anima) i to ona duša koju je čovjek sposoban udahnuti neživim stvarima i predmetima, baš kao što se to u slavnoj priči dogodilo s lutkom Pinokijem. A to nešto što nam omogućuje da neživo učinimo živim jest samo za nas ljude, a posebno za djecu specifična snaga imaginacije i kreacije. Djeca su sklona stvarati i nastanjivati paralelne svjetove u kojima predmeti koji ih okružuju uz pomoć mašte oživljavaju i postaju središnji dio njihovog svijeta. Dvorac sazidan od pamučnih plahti, čiji su jedini potpornji drveni stolci, za njih ne samo da je začaran, nego je i dovoljno prostran da se u njegovim odajama izgube uporno navijajući satove mašte. U nadrealnim riznicama ovih krhkih zamaka djeca proživljavaju svjetove i emocije galaksijama udaljene od stvarnosti koja ih okružuje. A kada jednom odrastu to isto rade odlazeći u kino ili kazalište gdje se strasno zadubljuju u njima stvorene svjetove. Jer djetinjstvo i umjetnost skrivaju portale što vode u druge, daleko uzbudljivije svjetove u kojima je sve moguće pa čak i da čarapa, stolica ili bilježnica ožive i krenu se ponašati svojeglavo, tvrdoglavo i zaigrano, baš poput nekog živahnog i znatiželjnog djeteta u kojeg se svojedobno bio pretvorio arhetipski Pinokio.

A upravo na tom mehanizmu sazidanom od čarobne sprege imaginacije i kreacije počiva nadahnuta serija animiranih lutka filmova izraženih tehnikom stop animacije o dječaku Koyi. Naime, u njegovom fizički svijetu čuči bogata riznica duhovnih pustolovina koje se događaju onda kada svijet oko sebe pokrenemo motorom mašte. Svakodnevni predmeti koji ga okružuju u malenoj kolibi na strmoj litici iznad oblaka uporno oživljavaju dovodeći Koyu u niz neobičnih i duhovitih situacija. U svim pustolovinama Koyu prati stariji, mudriji i iskusniji prijatelj Gavran koji s dječakom iz svake situacije pokušava izaći kao pobjednik i nešto naučiti. Zanimljivo je kako sama lutka neobično nalikuje svome tvorcu – mladom slovenskom animatoru Kolji Saksidi koji je svoj alter-ego obdario i imenom nalik vlastitom koje je zapravo riječ iz jezika Hopi Indijanaca koja znači „šašavi“ pa je više nego jasno kako je tvorac ovog Pinokija želio da njegov lutak sačuva djetinju zaigranost i luckastost.

Ono što se pak događa nakon što predmeti iz Koyine blizine ožive jest urnebesna komedija u slapstick ključu jer oni s novostečenom dušom dobivaju i vlastitu volju i namjere, koje nisu nužno u skladu s Koyinim, a on je tu da ih nadmudri i zauzda. Slapstick je isprva bio američka nijema filmska komedija zasnovana na gegu, odnosno na fizičkoj akciji kao što su potjere i druga tjelesna nadmetanja. Nakon dolaska zvuka slapstick se odveć stilizacijska forma transformirao te su njegove komponente preživjele u filmu sve do danas pa se naziv nastavio rabiti za svaku komediju u kojoj preteže fizička komika. A upravo je fizička komika zasnovana na gegu osnovno strukturalno načelu serije o Koyi jer se naracija temelji na svojevrsnom odmjeravanju snaga između njega i određenog predmeta poput šala ili ležaljke. Kroz niz minuciozno osmišljenih fizičkih gegova iza kojih se skriva nadmudrivanje Koya upoznaje svijet te otkriva kako za svaku situaciju, koliko se god nemogućom činila, postoji rješenje, a upravo je to lekcija koja bi trebala biti presudan dio svakog odrastanja u kojem se puno igra, ali i uči maštu i kreativnost pretvoriti u alate za uspješno rješavanje svakodnevnih izazova.

Višnja Vukašinović

Zabranjeno je neovlašteno kopiranje ili distribuiranje dijelova ili cijelog projekta. Projekt podliježe pravima Zakona o autorskim pravima.
Vlasnik autorskih prava je udruga Djeca susreću umjetnost.

Copyright © 2018 Sedmi kontinent

Powered by Protagonist

Koristimo kolačiće (cookies) kako bismo poboljšali funkcionalnost stranice i omogućili vam bolje korisničko iskustvo