Koristimo kolačiće (cookies) kako bismo poboljšali funkcionalnost stranice i omogućili vam bolje korisničko iskustvo
(PREPORUČENA DOB: +13)
ljubav prema filmu i filmskoj umjetnosti, važnost ljubavi i sigurnosti doma u kojem živimo, iskrenog prijateljstva i prihvaćanja kao pozitivnih smjernica koje, usprkos nevoljama i problemima koje sa sobom nosimo, mogu voditi k sretnom i boljem životu
Višnja Vukašinović, filmska kritičarka, profesorica engleskog jezika i komparativne književnosti
Natalija Golovrški, prof. hrvatskog jezika i književnosti i fonetike
sc. Marina Gabelica, docentica na Učiteljskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu
Redatelji: Claude Barras
Scenarij: Céline Sciamma, Claude Barras
Producenti: Max Karli, Pauline Gygax, Armelle Glorennec, Eric Jacquot, Marc Bonny
Glazba: Sophie Hunger
Animacija: David Toutevoix
Montaža: Valentin Rotelli
Glume: Ikar (Tikvica) / Simon / Beatrice / Jujube / Ahmed / Alice / Camille / Policajac Raymond / Upraviteljica doma / Rosy / Profesor Paul
CLAUDE BARRAS rođen je 1973. godine u Švicarskoj. Redatelj je brojnih kratkometražnih filmova (The Genie in a Ravioli Can), nagrađenih na festivalima širom svijeta. Moj život kao Tikvica Barrasov je prvi dugometražni animirani film, a scenarij potpisuje renomirana francuska redateljica Céline Sciamma (Ljiljani, Tomboy, Cure).
Animafest 2017. – Nagrada publike; European Film Awards Young Audience Award 2017. – nominacija za najbolji film za mlade; Oscar 2017 – nominacija za najbolji animirani film; César 2017 – nagrada za najbolji dugometražni animirani film i najbolji adaptirani scenarij; Zlatni globus 2017 – nominacija za najbolji animirani film; Europske filmske nagrade 2016 – najbolji dugometražni animirani film; Nagrada LUX 2016 – finalist
Moj život kao Tikvica animirana je adaptacija književnog djela Autobiography of a Courgette Gillesa Parisa. Rađen je tehnikom STOP ANIMACIJE.
Predmetnim sadržajem želi se učiteljima i djeci podastrijeti obavijesti o filmu, načini obrade teme filma te filmskih izražajnih sredstva pripremljenim aktivnostima i radnim listovima. Metodičke prijedloge za obradu, pripremu i ponavljanje pripremila je profesorica hrvatskoga jezika, a esej i pojmovnik filmska teoretičarka. Cilj je programa Sedmi kontinent poučiti najmlađe o filmu i filmom. Želja nam je da doživljaj filma bude potpun kako bi djeca bila motivirana za razgovora o filmu i u razredu.
Dječak Ikar (Tikvica) u nesretnom slučaju (za koji se i sam osjeća djelomično krivim) ostaje bez majke. Policajac Raymond odvodi ga u dom za siročad. Tu upoznaje Alice (djevojčicu koju je zlostavljao otac), Jujubea (dječaka čija je majka psihički bolesnik), Beu (čija je majka deportirana u Afriku), Ahmeda (dječaka čiji je otac u zatvoru), Camille (djevojčicu koja je ostala bez roditelja i o njoj, zbog novca, brigu želi preuzeti teta) te buntovnika Simona čiji su roditelji narkomani. Dom je mjesto topline, iskrene ljubavi i pravog prijateljstva. Sve vrijeme Tikvicu posjećuje i dobrodušni, ali usamljeni policajac Raymond koji na kraju filma odluči posvojiti Tikvicu i Camille. Sretan završetak naslućuje se i ostaloj djeci. Njihova je odgojiteljica Rosy trudna i osnovat će obitelj s profesorom Paulom pa će tako njihov dom dobiti željeno dijete.
Devetogodišnji dječak Icare živi s majkom alkoholičarkom koja mu je dala neobičan nadimak Tikvica. Nakon nesreće za koju je dijelom i sam odgovoran Tikvica ostaje bez majke te u pratnji simpatičnog starijeg policajca Raymonda biva smješten u dječji dom koji je pun djece koja su kao i on ostala bez roditelja. Tikvica se isprva teško snalazi u novom i za njega nepoznatom okruženju u kojem tek mora pronaći svoje mjesto. Među štićenicima doma najdominatniji je dječak Simon koji se iz vlastite nesigurnosti ponaša bahato prema ostaloj djeci kako bi prikrio svoju ranjivost. No, nakon početne netrpeljivosti Simon i Tikvica će razviti međusobno povjerenje te će starosjediocu otkriti pridošlici mračne tajne vlastite prošlosti kao i one ostalih štićenika. Simon je dijete ovisnika, malenoj Béatrice majka je deportirana natrag u Afriku, Ahmedu je otac završio u zatvoru nakon pljačke kojom mu je pokušao zaraditi za tenisice, Jujubeu je majka psihički bolesna, a Alice je seksualno zlostavljao vlastiti otac. Grupi djece uskoro se pridružuje energična i pametna djevojčica Camille koja osvoji Tikvicino srce. No, djevojčica, čiju su roditelji poginuli, možda bude prisiljena ubrzo napustiti dom jer je njena pohlepna teta zatražila skrbništvo nad njom kako bi se materijalno okoristila. Zahvaljujući solidarnosti koja se razvije među djecom te Simonovoj pomoći ovaj neželjeni scenarij je izbjegnut te se Camille uspješno usprotivi tetinim zahtjevima. Djeca u pratnji svog profesora Paula zajedno odlaze na skijanje te se povezanost među njima još više razvija. Nakon svih peripetija, Tikvica i Camille na kraju ostaju živjeti i odrastati zajedno i to ne pod krovom dječjeg doma, već kod dobrodušnog policajca Raymonda koji ih je odlučio oboje posvojiti. Pritom ne zaboravljaju svoje prijatelje u domu te ih redovno posjećuju. A njihov sada već stari dom dobiva novo dijete koje je ovaj put željeno, a ne neželjeno. Naime, profesor Paul i mlada odgajateljica Rosy postaju roditelji malenog Antoinea (ime je referenca na istoimenog glavnog lika filma Četiristo udaraca), a djeca s veseljem i znatiželjom prihvaćaju dolazak prinove.
Napuštena i zanemarena djeca čest su motiv u umjetnosti. U njihovim se sudbinama krije prostor podatan za uzimanje mjere naše ovisnosti o drugima, ali i naše mogućnosti da postanemo gospodari vlastite sudbine. Možda najpoznatiji prikazi te tematike dolaze iz pera Charlesa Dickensa, a u filmskoj umjetnosti ističe se Chaplinova nenadmašna obrada teme u Mališanu (1921) te francuski klasik Četiristo udaraca (1959) Françoisa Truffauta. Švicarsko-francuski animirani film Moj život kao tikvica adaptacija je romana Autobiografija jedne Tikvice (Autobiographie d’une Courgette) Gillesa Parisa, a na ideju da taj bestseller namijenjen mladima adaptira u animirani film izrađen tehnikom stop-animacije u kojem, unatoč ozbiljnosti teme, mogu uživati i oni najmlađi, došao je sam redatelj Claude Barras kojem je ovo dugometražni debi. U suradnji s proslavljenom redateljicom filmova za mlade Celine Sciamma (Tomboy, Girlhood) koja je bila zadužena za scenariji, majstorski je obradio ovu klasičnu temu na nesentimentalan, a opet pozitivan način. Poseban naglasak pritom je stavljen na istraživanje mogućnost konstruktivne integracije u normalan život djece koja su prošla fizičko i emocionalno zlostavljanje što je izuzetno kompleksan problem. Barrasov pristup blizak je Chaplinovom po bešavnom spajanju uznemirujuće tematike sa žanrom komedije. Preplitanje tragičnog i humornog u Tikvici ima snažan premaz optimizma jer priča uvjerljivo naznačuje mogućnost da djeca unatoč lošim iskustvima i traumama iskuse sreću što je donose prijateljstvo i ljubav, ali i male svakodnevne stvari.
Naslovni lik Tikvice (čije se pravo ime referira na mitskog junaka Ikara koji je zbog neopreznosti tragično skončao) prošao je kroz nezamislivu traumu života s nestabilnom majkom te se uz to osjeća odgovornim za njenu smrt no to ga neće spriječiti da s novostečenim prijateljima osjeti i radosti života te da se čak i zaljubi. Jedan od ingenioznih poteza autora filma jest odluka da se dom prikaže kao pozitivno i afirmativno mjesto, a socijalni radnici kao i policajac kao tople i suosjećajne osobe. Ispostavlja se kako obiteljski dom nije nužno najbolje rješenje za dijete, već to može biti ono mjesto koje mu može pružiti sigurnost i priliku da razvija svoj potencijal. Pokazuje se to i kroz nekonvencionalan kraj u kojem Tikvicu i njegovu prijateljicu Camille udomljuje rastavljeni muškarac koji već ima dijete s kojim nije u kontaktu što je također netipično rješenje iz tradicionalističke perspektive. Ali malo je toga tradicionalno u ovom nadahnutom filmu koji se prije svega zanima malim ljudskim trenucima koji su golom oku gotovo neuhvatljivi, a oko kojih Barras uspješno gradi bogat emocionalni sloj filma.
U svom se pristupu snažno oslanja na detalje i duhovitosti pa će tako prizor posljednjeg lista koji otpada s golog stabla signalizirati tužan emocionalni trenutak, a emocije će mjeriti i na dovitljivoj meteo-emocionalnoj tabli na kojoj djeca u skladu sa svojim osjećajima tog dana ispod svog imena odaberu sunce, oblak ili kišu. Ono što ga pak najviše zanima u slikanju njihovih kompleksnih emocija jesu gotovo neuhvatljivi pogledi, male geste i nenametljivi znakovi privrženosti koje lovi filigranskom vještinom. Stoga lutke imaju predimenzionirane glave na kojima su iste takve oči u kojima se uporno ogleda svijet i čuđenje što ga djeca osjećaju u susretu s njim. U tim velikim ogledalima neprestano titraju emocije izranjajući poput mreškanja na površini i nudeći trag za ono što se odvija iznutra. Barras ne skriva da ova djeca pate i da su ispunjena tugom, ali im istovremeno daje i priliku da uče o svijetu, da se nadaju i da grade novi život crnoj prošlosti unatoč. Možda najvažnija poruka, osim one o iscjeliteljskoj moći solidarnosti i prijateljstva, koju film uvjerljivo izlaže jest ona o našoj mogućnosti da sami odlučimo tko i što ćemo biti i tko želimo postati. Djeca koju ovdje upoznajemo životu prilaze sa zaraznim optimizmom koji je njihov zalog da jednog dana sretno doputuju u bolju budućnost.
Višnja Vukašinović
Zabranjeno je neovlašteno kopiranje ili distribuiranje dijelova ili cijelog projekta. Projekt podliježe pravima Zakona o autorskim pravima.
Vlasnik autorskih prava je udruga Djeca susreću umjetnost.
Copyright © 2018 Sedmi kontinent
Powered by Protagonist
Koristimo kolačiće (cookies) kako bismo poboljšali funkcionalnost stranice i omogućili vam bolje korisničko iskustvo