AKTIVNOSTI NAKON PROJEKCIJE FILMA

Slijedi prikaz artikulacije nastavnoga sata:

1. Uvodni diomotivacija (5-10 min)

– razgovor o dojmovima o pogledanome filmu

2. Središnji diorazrada (25 – 35 min)

Kroz različite igre i razgovor prolazimo filmska izražajna sredstva i filmske pojmove:

– filmski rodovi, animirani film, animacija

– likovi (glavni i sporedni) i etička karakterizacija

– filmska izražajna sredstva: kadar i plan

– zvuk u filmu: govor, zvuk, glazba

2. Završni diosinteza (5 – 10 min)

– izvođenje na temelju grupnoga rada

Učenike propitkujemo – kako im se svidio film, jesu li se često susretali s kriminalističkim žanrom u animiranom filmu, je li im radnja bila napeta, kako im se svidjela animacija, gdje se zbiva radnja filma, jesu li čuli za Picassa, jesu li možda negdje uočili sličnosti… 

Slična pitanja su i na početku idućeg odlomka

ISTRAŽIVAČKA RASPRAVA

Nakon što su pogledali film, sredili dojmove  i razgovarali s gostom, učenici iskazuju svoj doživljaj filma. Voditelji u razgovoru s učenicima usmjeravaju iskaze učenika.

Kako vam se svidio film? Koji su vaši dojmovi i reakcije o odgledanom filmu?

U razgovoru s učenicima primjećujemo kako se učenicima pojedine scene sviđaju i ne sviđaju. Iz tog razloga dajemo oblik njihovom  na sljedeći način.

Svi učenici postat će na tren filmski kritičari koji će ocjenjivati film (objašnjavamo navedeni pojam). Učenike podijelimo u grupe. Svaka grupa dobiva kartončiće s ocjenama od 1 do 5. Učenicima je na raspolaganju 5 minuta za dogovor koju će ocjenu dati filmu. Nakon što završe s međusobnim konzultacijama unutar grupe, jedan od učenika podiže ocjenu i objašnjava zašto su se kao grupa odlučila za tu ocjenu. Pri tome trebaju obratiti pozornost što ih se osobito dojmilo, koji je po njima najbolji dio filma, koje scene u filmu bi posebno izdvojili i sl.

Ova praktična vježba može se izvesti i slanjem kratke video-kritike ili zapisom ocjene s kratkim komentarom.

Čitanje ocjena i slušanje obrazloženja – cilj je razviti kritičko mišljenje kod djece, osvijestiti važnost argumentacije svojih  stavova, ali i razvijati timski rad i uvažavanje tuđeg mišljenja.

Aktivnost 1

IDEJE ZA FILMSKU PRIČU, MOTIVACIJA

Učenici ostaju u istim skupinama, dijelimo im  i kažemo da su to dijelovi priče i ideje koje se u redateljevoj glavi postupno slažu  – rezultat je cjelovita slika.

Svaka grupa dobiva svoju kutiju s puzzlama – najbrža skupina dobiva malu nagradu.

U nekim od programa, kao npr. book-widgetu, na osnovu dodijeljene fotografije (fotografija br. 1 u Galeriji fotografija) i učenici mogu izraditi vlastite virtualne puzzle, odabrati najinteresantnije, jedan drugome rješavati puzzle koje su sami izradili.

Aktivnost 2

FILMSKI RODOVI I VRSTE

S učenicima kratko ponavljamo koje filmske rodove poznaju, što prepoznaju u ovom filmu, poznaju li osnovne vrste animacije – navodimo ih da prepoznaju omjer crteža i računala u ovom filmu, i što se time postiže. Jedna od najvećih vrijednosti filma svakako je ona likovna jer su junaci nacrtani izrazito upečatljivo i često s asimetričnim detaljima, na primjer nejednake oči, što im daje posebnu draž čineći ih na neki način još realnijim.

Razgovaramo kratko i o filmskim vrstama ili žanrovima; učenike molimo da se prisjete o čemu animirani filmovi najčešće govore – to su uglavnom duhovite zgode u kojima se rješava (uspješno) neki problem. Zajedno zaključujemo da su  relativno rijetki detektivski ili akcijski animirani trileri, te animirani film uspoređujemo sa stripom u kojem je to najčešća i omiljena tematika.

Aktivnost 3

LIKOVI U FILMU

a) Glavni i sporedni likovi
Projiciramo slike likova, a zadatak učenika je odrediti jesu li on glavni ili sporedni likovi i navesti nekoliko upečatljivih osobina koje najviše definiraju odabrani lik.

(Projiciramo fotografije iz mape s fotogalerijom)

2. i 3. fotografija (Galerija slika ) je fotografija Lea

npr. Leo – hrabrost, upornost, pouzdanost.

4. fotografija je fotografija negativca

7. fotografija – policajac Alex i novinarka Mary

13. fotografija je Leova sestra

Leo je glavni lik, negativac, čovjek sa slomljenim licem je glavni antijunak, svi ostali likovi su ipak sporedni.

b) Etička karakterizacija likova
Ovdje ćemo se nadovezati na karakteristike likova koje su djeca istaknula. Pokušat ćemo im pokazati kako je svaki od ovih likova, odnosno njihovi karakteri građeni filmskim izražajnim sredstvima.

(Što sve doprinosi da je Leo hrabar i pouzdan, novinarka odvažna i radoznala, sestrica brižna i privržena, zašto nas negativac plaši i podsjeća na Jokera – kako film to postiže😉)

Aktivnost 4

ZVUK NA FILMU

a) Glazba
Raspoloženje na filmu može se iskazati govorom, ali i glazbom koja svira u pozadini. Svaka glazba ima određeno raspoloženje. Poslušajte glazbu i odredite kojeg je ugođaja.
isječak broj 15 (Leov let, napeto, ali i moćno)

 

b) Zvuk na filmu

Igramo malu igru pogađanja.
Učenicima kažemo da povežu zvuk s kadrom iz scene u kojoj se zvuk javlja i uz koji lik je ta glazba povezana?
Prvo puštamo zamračeni kadar samo sa zvukom, oni pokušavaju odgonetnuti raspoloženje, ali i scenu, odnosno lik koji dominira, zatim puštamo kadar sa slikom.

Video 4 zamračeni – video 5 nespretnjaković, zvukovi doprinose komičnosti i nespretnosti ovoga lika

 

Video 3 zamračeni – video 3.1 izlazak iz tijela, tajanstveno, usporeno

Video 6 zamračeni – video 7, Mary i Leo u akciji, napeto, dominira BUKA i GOVOR, a ne glazba

 

– Kakva je glazba vezana uz koji lik, pomaže li nam to u određivanju tog lika?

–  video isječak broj 14 predstavlja Leovu slobodu i moć kad nije zarobljen u tijelu

Aktivnost 5

BOJA NA FILMU
Učenicima upućujemo pažnju na boju u filmu:
– Kakve boje prevladavaju na ulici?
– Prevladavaju li na filmu jarke ili zagasite boje?
Video br. 14 pastelne, ali ipak šarene boje grada.

Zaključujemo kako je boja na filmu pretežito nježna.
Pokazujemo usporedni kadar računalne i digitalne animacije – naš film nježnijih i film intezivnijih boja.
– Mijenja li se boja kad je Leo u sobi i kad izlazi iz tijela? Što se time postiže?

Video br. 3 blijedi Leo izvan tijela, kao utvara

–  Kako je obojan početak, a kako kraj filma?

Snažno vidimo utjecaj glazbe i boje, jedan izraženi kontrast;

(Tama, strah i neizvjesnost na početku, vedrina, svjetlo i opuštenost na kraju)

Video br. 9 početak

Video br. 10 kraj

Aktivnost 6

FILMSKI PLAN
– Znate li što je filmski plan?
Definiramo i objašnjavamo filmske planove.
(Mogli bismo reći da je to mjera za filmski prostor ili prostor što ga zahvaća objektiv kamere. Kad kamera snima, uvijek snima neki filmski plan.
(TOTAL, SREDNJI, BLIZI, KRUPNI PLAN I DETALJ su planovi koje ćemo spomenuti.)

Detalj (manji dio nekog lika ili ambijenta zauzima cijeli izrez), krupni plan (čovjekova glava u izrezu), blizu (čovjekovo poprsje), polublizu (čovjek od glave do pojasa),  srednji plan (cijeli čovjek u izrezu), total (cjelina nekog ambijenta u izrezu). Planovi nas navode promatraju li se važni sastojci prizora u kadru izbliza (detalj, krupni plan, blizu, polublizu) ili izdaleka (srednji, total)

Srednji plan
Total
Bliži plan
Krupni plan

Nakon što smo objasnili filmske planove, učenicima osvještavamo njihovu ulogu na filmu:
– Koji plan bi upotrijebili ako želite pokazati New York?

(total, polutotal)

Video 15 – polutotal

Već spomenuti uvodni i završni plan koriste total… New York je ugrožen, odnosno grad je opet siguran! (video 9, i 10.)

 

– Kad želite prikazati lice zlikovca, zabrinutost, sestricu koja prilazi?

Video br. 12. – krupni plan

Video br. 11 – krupni plan koji prelazi u srednji (od ideje do akcije)

Video br. 13. – detalj!

– Provjerimo vaše odgovore na filmu:
(VIDEO ISJEČCI SE NALAZE U PRILOGU)

Aktivnost 7

KADAR
– Što je kadar?

(KADAR – snimak od klika start do klika stop, dakle neprekinuti rad kamere. Svaki kadar ima svoje parametre: širina kadra, radnja u kadru, pokret kamere i redni broj.)
– Kako mi uočavamo promjenu kadra? Jesu li neki kadrovi dulji, a neki kraći?
Što time postižemo?
Idemo prepoznati kadrove u ovoj sceni – pomozite mi, kad se promijeni kadar, vi pljesnite;

Video 9. (5)

Video 8  (3)

(Zgodna i dinamična vježba za uočavanje kadra, ali i uočavanje dinamike izmjene kadrova.)

UOPĆAVANJE

– Filmski rod – animirani film  

– Može li se ovaj film zamisliti kao igrani? Što bi u našem doživljaju bilo drugačije?

RAZLIKE:

– Film ima filmsku priču – zamišljeni događaj kojeg glume glumci. Osjećaj kao da smo u nekom snu, kao i metafora u kojoj je Leova borba protiv zla, ujedno i njegova vlastita borba s bolešću, gotovo sigurno bismo izgubili ili barem ublažili.

Napetost i drama bila bi vjerojatno intenzivnija.

Upotreba boje bila bi drugačija.

SLIČNOSTI:

I dalje bismo imali filmsku priču, glavne i sporedne likove, glazbu.

Odgojna komponenta 

Nastavljamo razgovor s djecom: Predanost, povjerenje i ljubav dobar su, a ponekad i jedini put za izlaz iz složenih životnih situacija.

AKTIVNOSTI NAKON OBRADE FILMA

Sljedećega dana, po dolasku u učionicu, s učenicima možemo ponoviti neke od aktivnosti izvođene nakon projekcije filma.
● Filmsku priču i redoslijed događanja možemo ponoviti tako da djeci ponudimo niz kadrova koje će zatim posložiti redoslijedom pojavljivanja u filmu (fotografije dostupne u mapi). Učenici se pritom usmeno izražavaju. Može se povezati s programom zadanim odrednicama, sažeto ili stvaralačko prepričavanje.
● Pokušajmo se prisjetiti nekih filmova u kojima prevladavaju jarke boje. Što se postiže takvom uporabom boja?
● Podsjetimo se filmskih likova i njihove karakterizacije; usporedimo filmske likove i kako je došlo do njihovog oblikovanja (boja, zvuk, glazba, planovi)
● Napišimo usporedbu animiranog i igranog filma, prisjetimo ih na vrste animacije.
● Možemo im kao izbornu lektiru ponuditi knjigu Čudnovata istina, Zlatka Krilića. Knjigu možemo usporediti s pogledanim filmom.
● Mogu izraditi nekoliko strip-kadrova ove knjige ili Phantom boya, tako se može ponoviti i kadar, ali i strip koji je također predviđen programom medijske kulture.

https://wordwall.net/play/1339/432/348 IGRA ZA PONAVLJANJE

Zabranjeno je neovlašteno kopiranje ili distribuiranje dijelova ili cijelog projekta. Projekt podliježe pravima Zakona o autorskim pravima.
Vlasnik autorskih prava je udruga Djeca susreću umjetnost.

Copyright © 2020 Sedmi kontinent

Powered by Protagonist

Koristimo kolačiće (cookies) kako bismo poboljšali funkcionalnost stranice i omogućili vam bolje korisničko iskustvo