PJESMA MORA

2. i 3. razred

Analiza

METODIČKI PRIJEDLOZI ZA OBRADU ANIMIRANOG FILMA PJESMA MORA

REDATELJ: TOMM MOORE

(PREPORUČENA DOB: +8)

Vrijednosti koje osvješćujemo i razvijamo uz film:
Razvijanje etičkih vrijednosti kroz razumijevanje jezika simbola irske mitologije te svijest o povezanosti tradicije i važnosti poštovanja prirode i prirodne ravnoteže.

Pripremili:
Višnja Vukašinović, filmska kritičarka, profesorica engleskog jezika i komparativne književnosti 
Ljiljana Studeni, učiteljica razredne nastave

Mentor i recenzent: 
sc. Marina Gabelica, docentica na Učiteljskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu

UVOD

Obrazovni materijal uz animirani film Pjesma mora

Predmetnim sadržajem želi se učiteljima i djeci podastrijeti obavijesti o filmu, načini obrade teme filma te filmskih izražajnih sredstva pripremljenim aktivnostima i radnim listovima. Metodičke prijedloge za obradu, pripremu i ponavljanje pripremila je učiteljica razredne nastave, a esej i pojmovnik filmska teoretičarka. Cilj je programa Sedmi kontinent poučiti najmlađe o filmu i filmom. Želja nam je da doživljaj filma bude potpun kako bi djeca bila motivirana za razgovora o filmu i u razredu.

Redatelj: Tomm Moore

Scenarij: Will Collins

Producent: Tomm Moore, Ross Murray, Paul Young, Stephan Roelants

Glazba: Bruno Coluais, Kila

Montaža: Darragh Byrne

Glume (glasovi): 
David Rawle (Ben),
Brendan Gleeson 
(Conor/Mac Lir),
Lisa Hannigan (Bronach), 
Fionnula Flanagan (Granny/Macha)

TOMM MORE je rođen u Newryju u Sjevernoj Irskoj. Studirao je animaciju na koledžu Ballyfermot u Dublinu. Suosnivač je studija animacije Cartoon Saloon. Svestran je autor – producent, animator i redatelj filmova te reklamnih spotova, a nerijetko sam piše i scenarije. Njegova su zapaženija filmska ostvarenja inspirirana brojnim zanimljivim pričama irskih legendi i mitova. U svom dugometražnom animiranom filmu Tajna Kellsa (The Secret of Kells, 2009) koji režira s Norom Twomey, uspijeva na zanimljiv način objediniti magiju, fantaziju i keltsku mitologiju. Značajno je njegovo sudjelovanje u animiranoj filmskoj adaptaciji izvornog naslova Kahlil Gibran’s The Prophet (2014) zasnovane na iznimno popularnom djelu Prorok, pisca i pjesnika libanonsko memonitskog porijekla s početka 20. stoljeća, Kahlila Gibrana. Pjesma mora (2014) njegov je najnoviji animirani film, također inspiriran irskom mitološkom pričom o morskim bićima.

 

Nagrade i priznanja

Nominiran za Akademijinu nagradu za najbolji dugometražni crtani film 2015; Film Club’sThe Lost Weekend 2015 — Lost Weekend Award; Tokyo Anime Award 2015 – Tokyo Metropolitan Governor Prize ; Satellite Awards 2014 – nagrada Satelite za najbolji igrani, animirani ili kombinirani film; Animafest Zagreb 2015. – nagrada publike za najbolji dugometražni animirani film

U filmu Pjesma mora autor oživljava svoja sjećanja na djetinjstvo provedeno u Irskoj 80-tih godina. Radeći na tom filmu istražuje kulturu u kojoj je odrastao, kako bi najmlađe gledatelje diljem svijeta koji uglavnom odrastaju uz američke filmove dominantne u svjetskoj kinematografiji, upoznao i zainteresirao za likove i događaje kulturne baštine svoje domovine koji nose brojne vrijedne životne poruke.

Autor je u jednom intervjuu ispričao događaj koji ga je potaknuo na snimanje filma Pjesma mora. Dok se sa suprugom i 10-godišnjim sinom Benom odmarao na zapadnoj obali Irske, duboko ga je potresao prizor mnoštva ubijenih tuljana na morskoj obali. Od starije gospođe koja je živjela uz more doznao je da su ih ubili lokalni ribari jer su bili ljuti što im je opao ulov ribe. Otkrio je kako mu je ista gospođa tom prigodom ispričala da se u prošlosti tako nešto ne bi moglo dogoditi jer su ribari nekada davno štovali tuljane zahvaljujući irskoj tradiciji. Vjerovali su da će onoga tko im učini nažao stići strašna nesreća. U ta su vremena bila rasprostranjena i vjerovanja da u tuljanima žive duše ljudi izgubljenih u moru te da su neki od njih bića zvana selkiji. To ga je inspiriralo da animiranim filmom prenese priču iz bogate keltske mitologije – priču o bićima koja mogu odbaciti kožu tuljana i živjeti kao ljudi, ali se i ponovno vratiti u vodu te živjeti kao tuljani.

Sažetak filma

Pjesma mora je film koji oživljava irsku legendu o selkijima, fantastičnim morskim bićima. Govori o djevojčici Saoirse, posljednjem djetetu tuljanu i njezinom bratu Benu, koji kreću u nezaboravnu i čarobnu pustolovinu kako bi spasili svijet od zle magije i otkrili tajne o svojoj prošlosti. Progonjeni od vještice sove Mache i brojnih drevnih i mitskih stvorenja, Saoirse i Ben žele što prije probuditi Saoirseine moći i spriječiti da svijet duhova zauvijek nestane. Priča obiluje

elementima irskoga folklora koji se isprepliću s fantastičnim svijetom, a bogatstvo mašte naglašeno je snažnim audio – vizualnim efektima kroz jedinstvenu animaciju i glazbu. Istovremeno ovo je priča i o snazi te slojevitosti ljudskih osjećaja, koja nosi snažnu poruku o prihvaćanju i ljubavi. Putovanje je proces do spoznaje da su razumijevanje, opraštanje i upornost saveznici u građenju humanijeg i ljepšeg svijeta za sve.

Esej o filmu

Animirani film Pjesma mora otvara se citatom iz pjesme Ukradeno dijete (The Stolen Child) velikog irskog pjesnika Williama Butlera Yeatsa: „Dođi, ljudsko dijete,/prema vodama i divljini,/ruku pod ruku s vilom,/jer je u svijetu više tuge nego li možeš pojmiti.“ Stihovi jasno nagovještavaju temu i motive filma, kao i njegovu usidrenost u vilinski svijet koji opisuje pjesma. Slavni je irski nobelovac bio zaokupljen svijetom folklora i mita svoje domovine što njegovu poetiku čini bliskom onoj autora filma Tomma Moorea.

Kao i Yeats autor filma inspiraciju nalazi u svijetu keltskih predaja, mitova i legendi, preciznije u svijetu koji postoji paralelno s onim ljudi – u vilinskom svijetu. Što se događa kada se ova dva naizgled nespojiva svijeta isprepletu otkriva nam Pjesma mora. Priča je to o dječaku koji je izgubio majku, a sada se suočava i s mogućnošću da izgubi i svoju malu sestricu. Ben je znatiželjan i zaigran, no misteriozni nestanak njegove majke netom nakon što je na svijet donijela malu Saoirse duboko ga je pogodio i dječak se zapravo nije u stanju s njim nositi jer nema pravi oslonac s obzirom na to da se njegov otac Conor povukao u sebe i zatvorio u svoj unutarnji svijet. Nesposoban nositi se s gubitkom Ben se uporno otresa na svoju sestricu na neki je način podsvjesno kriveći za gubitak majke. No, kada se Saoirse razboli, a onda i nestane njen brat će konačno shvatiti kako je ona sve što ima i krenuti u junački hrabru potragu. Najvažniji rezultat njegove pustolovine bit će otkrivenje kako ako pokaže osjećaje i emocionalno se izloži neće nužno biti povrijeđen.

Tomm Moore, redatelj i autor scenarija Pjesme mora, ovu priču o gubitku i načinima njegovog nadvladavanja smješta u živopisan svijet vila i ostalih maštovitih stvorenja iz keltske mitologije. Njihov svijet zamišljen je ovdje kao neka vrsta zrcalnog odraza onog ljudskog što se jasno vidi iz činjenice kako je lik bake likovno i psihički istovjetan onome mitske sove zvane Macha, a lik oca jednak onome legendarnog junaka iz predaje MacLeara. Tome je tako jer je bajkoviti svijet

predaja i priča vrsta utočišta u koje su ljudi smještali traumatska iskustva kako bi ih kroz njihovo oblikovanje u domeni čudesnog uspješno prevladali. Vilinski svijet kroz koji Ben putuje tijekom svoje potrage za sestrom nije ništa do li utjelovljenje njegovih trauma i strahova s kojima se treba uočiti kako bi pobijedio tugu iz prošlosti i bio sposoban za sreću što je nudi budućnost.

U Pjesmi mora taj je svijet izuzetno upečatljivo osmišljen pa je klasična crtežna animacija kreativno kombinirana s onom kompjuterskom kako bi se postigao magičan efekt čarobnog svijeta kroz kojeg se kreću naši junaci. Veliki doprinos daje i filmska glazba koja sugestivno dočarava atmosferu magije i čuda iz keltskih legendi. Film nas svojim čudesnim klasičnim crtežnim animacijama koje su kombinirane s kompjuterskim, evokativnom filmskom glazbom i jedinstvenim bojama vodi na putovanje kroz svijet u kojem se vidljivo i nevidljivo susreću, pretapaju i zrcale kako bi junaku koji se otisnuo u pustolovinu pokazali kako u njemu ima itekako dovoljno snage da se suoči s Yeatsovim patnjama ljudskog svijeta i iz tog iskustva izađe snažniji i bogatiji vrlinama i čovječnošću.

Višnja Vukašinović

Zabranjeno je neovlašteno kopiranje ili distribuiranje dijelova ili cijelog projekta. Projekt podliježe pravima Zakona o autorskim pravima.
Vlasnik autorskih prava je udruga Djeca susreću umjetnost.

Copyright © 2018 Sedmi kontinent

Powered by Protagonist

Koristimo kolačiće (cookies) kako bismo poboljšali funkcionalnost stranice i omogućili vam bolje korisničko iskustvo