AKTIVNOSTI UZ PROJEKCIJU FILMA

NAJAVA FILMA

Prva aktivnost

Kako bi potaknuo još veći interes, mađioničar predlaže da zajedno pogledaju na koje su sve načine ljudi, različiti istraživači, prije prvih filmskih zapisa pokušavali “oživjeti neživo” te od slike dobiti pokret i projicirati snimku da je drugi ljudi mogu gledati.

– Pogledajmo jedan video koji prikazuje različite tehničke naprave kojima se pokušavalo doći do onoga što danas nazivamo filmom. Znam da će vam biti neobično jer su filmovi, kakve danas poznajete, nešto sasvim drugo. 

PROJEKCIJA VIDEO ISJEČKA: PRILOG 7 – Prezentacija Povijest filma uz projekciju, 2. slide

Poslije puštanja video-isječka Mađioničar pita učenike jesu li prepoznali neki od uređaja. Možda znaju kako se zove ili na koji se način njime postiže animacija. 

Učenici: Flip book, zoetrop ili taumatrop…

U pozadini se projicira PRILOG 7 – Prezentacija Povijest filma uz projekciju, 3. slide

Mađioničar: A možete li pretpostaviti koji je datum rođenja kina? Kad se održala prva javna projekcija filma za publiku? Možete li pogoditi ? Igrat ćemo igru toplo – hladno. Vi ćete mi govoriti najprije mjesece. Pa ako ste jako daleko, to je jako hladno, a što ste bliže, to postaje sve toplije. A kad pogodite mjesec, na isti ćemo način pogoditi datum.

Učenici pogađaju. Mađioničar reagira toplo – hladno.

Otkrivamo datum 28. prosinca.

M: Slavi li netko od vas rođendan toga datuma? (ako se nađe neko dijete) Znači, rođen si istoga dana kada i film. Jesi li star/stara koliko i film? Neee…

Zamislite…mi smo u vremenu prije 124 godine… Subota je. Nalazimo se u podrumu jedne pariške kavane….

Iznenada ulaze dva muškarca odjevena u odijela iz toga vremena.

Mađioničar: A tko ste vi? (Iznenađeno)

Dvojica se predstave kao braća Lumière – Prezentacija Povijest filma uz projekciju,  4. slide

Auguste govori što on radi u očevoj tvornici (kemičar je, proučava laboratorijske procese), a Louis govori kako ga zanima tehnička strana snimanja.

Braća Lumière: – Pozvali smo vas da vam pokažemo što smo izumili! Usavršili smo Edisonov kinetoskop (u pozadini na platnu fotografija uređaja PRILOG 7 – Prezentacija Povijest filma uz projekciju,  5. slide gdje se vidi da samo jedna osoba može gledati projekciju)…

Njegovom spravom  projekciju je mogao gledati samo jedan čovjek, a vi, svi vi koji danas sjedite ovdje u podrumu kavane u Parizu, moći ćete SVI istovremeno gledati što smo snimili. Zahvaljujući našem KINEMATOGRAFU, uređaju koji smo izumili! (Ponosni su na kinematograf – u pozadini je kratki video o uređaju PRILOG 7 – Prezentacija Povijest filma uz projekciju, 6. slide

Kinematograf je uređaj koji može i snimati kao kamera i projicirati kao projektor. Snimali smo na filmsku vrpcu od 35 mm, sličicu po sličicu, a još jedan naš važan izum je hvataljka koja pokreće filmsku vrpcu na mahove (tijekom projekcije polako komentira kinematograf).

Mađioničar potiče učenike da zaplješću braći Lumière te uzvikuju “Bravo!”

Louis: – Zanima li vas koje smo prve snimke zabilježili kinematografom? Snimali smo stvarnost onakvu kakva jest, ljude u pokretu, ali i neke druge svakodnevne događaje!

Svečanim tonom, obraća se djeci: Ovo je povijesni događaj!

Mađioničar: Sada ćemo vidjeti dva kratka filma koja su braća Lumière prikazala na svojoj prvoj projekciji.

PRIKAZIVANJE FILMA

Ulazak vlaka u stanicu La Ciotat

PRIKAZIVANJE FILMA

Poliveni poljevač

EMOCIONALNO-INTELEKTUALNA STANKA

Mađioničar pozdravlja braću Lumière, djeca plješću, oni odlaze s pozornice.

RAZGOVOR S UČENICIMA

Mađioničar- moderator postavlja pitanja i razgovara s učenicima:

  • Što vas je iznenadilo kod ova dva filma? (jako, jako su kratki)
  • Biste li ih uopće nazvali filmovima? (ne, kraći su od spotova i reklama / da, tako su izgledali prvi filmovi/ da, ima i danas jako kratkih filmova)
  • O čemu se radi u prvome? Možemo li ga prepričati? Ima li neku priču? (Vidimo samo vlak i neke putnike koji izlaze iz vlaka ili čekaju vlak, koji hodaju po peronu na željezničkoj stanici)
  • Što su braća Lumière snimila? (Dolazak vlaka na stanicu. Tako se i zove film)
  • Kako se zove film koji prikazuje stvarnost, koji bilježi događaje koji nas okružuju? (Dokumentarni film)
  • A kad film Ulazak vlaka u stanicu La Ciotat usporedite s Polivenim poljevačem? Ima li kakve razlike među njima? (Poliveni poljevač je smiješan, zabavan, komičan)
  • O čemu se radi? Možete li ga prepričati? (Neki čovjek zalijeva vrt, neki dečko mu se prikrade iza leđa, stane mu na šmrk za polijevanje pa vrtlaru stane voda. Gleda zašto voda ne izlazi i dok to proučava, onaj dečko digne nogu i voda špricne i polije vrtlara. On potrči za dečkom i lovi ga sve dok ga ne ulovi.)
  • Znači imamo kratku priču. Imamo li i likove u priči? (Vrtlara i dječaka.) Kakva je priča? (Smiješna)
  • Kojem filmskom rodu pripada Poliveni poljevač s obzirom da ima priču i da ima likove koje je netko odglumio? (Igranom filmu) Neki smatraju da je ovo prvi film u povijesti koji je snimljen prema jednostavnom scenariju. Kako zovemo smiješne filmove? Kojem žanru pripada ovaj film? (Komediji)
  • Po čemu ste to prepoznali? (smiješno je)
  • Možete dakle vidjeti da se već na samom početku snimanja filmova vidi razlika u namjeri snimatelja/ redatelja. Što se želi postići prvim filmom? (Pokazati kako izgleda dolazak vlaka na stanicu) A drugim? (nasmijati)
  • Dok učenici odgovaraju na to pitanje, mađioničar izvede na sceni jedan ili dva gega (spotakne se ili nešto slično. Učenici se smiju.)
  • Zna li možda netko što je geg? (Učenici odgovaraju, mađioničar dopuni jednostavnim objašnjenjem – GEG – (engl. gag), vizualna dosjetka, smiješan obrat u animiranim filmovima i komedijama)
  • Mađioničar pita ima li možda neki dobrovoljac koji bi izveo neki geg na pozornici. Netko izvodi nešto smiješno, učenici se smiju. Ili, ako se nitko ne javi, sam mađioničar opet nešto izvede i nasmije publiku.
  • Onda ih opet podsjeća na film Ulazak vlaka u stanicu La Ciotat.
  • Zamislite, kad su ljudi vidjeli kako vlak stiže na stanicu i kreće prema njima, prestrašili su se. Istina je da nisu još imali iskustvo gledanja filmova, ali ne radi se ovdje samo o neiskustvu. Publika je bila zadivljena čarolijom filma, a osjećaji su se širili mrakom dvorane jer bilo je to nešto novo – zajedničko gledanje filma i zajednička reakcija straha i zapanjenosti. Jeste li nekada gledali neki film u kinu i onda ste se prestrašili i vrisnuli jer je bilo strašno, ali i zato što su i drugi vrisnuli. U koji žanr pripadaju takvi filmovi? (To su horor filmovi ili filmovi strave) Mislite li da je film Dolazak vlaka na stanicu La Ciotat jedan od prvih horora? (da… ne.. neki učenici objašnjavaju svoje mišljenje).
  • Osim što su ti prvi filmovi bili jako kratki, što je još svojstveno za njih? (crno-bijeli su; nijemi filmovi). Što to znači nijemi film? (nema zvuka, nema govora, samo glazba). Ali glazba nije bila snimljena nego je pijanist svirao na glasoviru, a kasnije su u nekim kino-dvoranama imali i cijele orkestre.
  • I ja sam bio na toj prvoj projekciji i bio sam očaran, zadivljen, odmah me osvojio taj novi medij. I odmah su mi na pamet počele padati razne ideje što bih sve mogao s njim izvoditi, kakve čarolije stvarati! Pregovarao sam s braćom Lumière, želio sam od njih otkupiti taj sjajni novi uređaj, ali oni su me odbili. Ali nabavio sam svoju vlastitu kameru i počeo snimati prve filmove. Jednom dok sam na ulicama Pariza snimao gradske prizore, kamera je zapela, zastala. Prošlo je kratko vrijeme dok sam ju uspio ponovno pokrenuti i nastaviti snimati. Kad sam kod kuće razvio film, imao sam što vidjeti! Prava čarolija! Neki su ljudi nestali, neke se stvari pretvorile čarobno jedna u drugu. Otkrio sam filmski trik! Otkrio sam i fantastične mogućnosti montaže! I bio sam spreman sve to pokazati mojoj publici u kazalištu jer da… ja sam mađioničar! Ime mi je Georges Méliès! Uvijek su me zanimale i uvijek sam smišljao dobre priče i trikove. I onda sam počeo snimati… prvo neke događaje iz života, a onda počeo smišljati fantastične priče! Pogledajte samo moj Put na Mjesec!

PRIKAZIVANJE FILMA

Georges Mélies: Put na Mjesec (1902)

EMOCIONALNO-INTELEKTUALNA STANKA

RAZGOVOR S UČENICIMA

  • O čemu se radi u ovom filmu? (nekoliko učenika pokušava prepričati priču)
  • Tko su glavni likovi? Kako oni izgledaju? (to su zapravo znanstvenici-astronomi koji izgledaju kao čarobnjaci)
  • Što je neobično u ovom filmu? Već sam naslov filma nam otkriva temu filma? (Put na Mjesec) Ljudi tada nisu mogli ni sanjati da će se jednom moći putovati na Mjesec. Ništa slično raketama nije postojalo. Kako su oni otputovali u svemir? (Kao da su lansirani iz velikog topa).
  • Kako je prikazan Mjesec? Koga tamo susreću?
  • I kako se na kraju vraćaju na Zemlju? Kako je to prikazano?
  • Kako vama danas izgleda to putovanje i njihove pustolovine na Mjesecu? (smiješno, nerealno, čudno…)
  • Pa recite mi je li ovo igrani film? Zašto?
  • A o kojem se žanru radi?
  • Komedija? Jeste li sigurni? A kad bih vam rekao da sam zamislio film o znanstvenicima koji putuju u svemir? O kojem se onda filmskom žanru radi? (znanstveno-fantastičnom, science fiction, SF)
  • Kad usporedite Put na Mjesec s Dolaskom vlaka i Polivenim poljevačem, koja je najveća razlika? (Film je puno duži, izgleda kao pravi film, ima priču, likove, zaplet)

I zamislio sam da bi bilo fantastično gledati filmove u boji pa sam kistom bojao sličicu po sličicu. Bio je to dugotrajan i težak posao.

Pogledajte !

        O čemu se radi u ovom filmu? (nekoliko učenika pokušava prepričati priču)

        Tko su glavni likovi? Kako oni izgledaju? (to su zapravo znanstvenici-astronomi koji izgledaju kao čarobnjaci)

        Što je neobično u ovom filmu? Već sam naslov filma nam otkriva temu filma? (Put na Mjesec) Ljudi tada nisu mogli ni sanjati da će se jednom moći putovati na Mjesec. Ništa slično raketama nije postojalo. Kako su oni otputovali u svemir? (Kao da su lansirani iz velikog topa).

        Kako je prikazan Mjesec? Koga tamo susreću?

        I kako se na kraju vraćaju na Zemlju? Kako je to prikazano?

        Kako vama danas izgleda to putovanje i njihove pustolovine na Mjesecu? (smiješno, nerealno, čudno…)

        Pa recite mi je li ovo igrani film? Zašto?

        A o kojem se žanru radi?

        Komedija? Jeste li sigurni? A kad bih vam rekao da sam zamislio film o znanstvenicima koji putuju u svemir? O kojem se onda filmskom žanru radi? (znanstveno-fantastičnom, science fiction, SF)

        Kad usporedite Put na Mjesec s Dolaskom vlaka i Polivenim poljevačem, koja je najveća razlika? (Film je puno duži, izgleda kao pravi film, ima priču, likove, zaplet)

I zamislio sam da bi bilo fantastično gledati filmove u boji pa sam kistom bojao sličicu po sličicu. Bio je to dugotrajan i težak posao.

Pogledajte !

https://www.youtube.com/watch?v=gXOKKY7oUK4

        Jeste li u filmu primijetili neki od mojih filmskih trikova?

        Znate li što je montaža? Ja sam otkrio i razne načine montiranja i napravio tako puno ludih iluzija. Pogledajte još neke:

https://www.youtube.com/watch?v=WY0iAB4l9Xc

https://www.youtube.com/watch?v=W9kYKNadj1I

https://www.youtube.com/watch?v=LlFtAC1GCKc

Sad vidite kakve sve čarolije mogu izvesti! Možda netko želi objasniti kako sam to uspio?

Netko od učenika objašnjava da su to filmski trikovi.

Iznenada se ugasi svjetlo u dvorani. Voditelj će uzviknuti:

– Djeco, što se događa?!

Uslijedit će treperenje svjetla te glasni zvukovi „putovanja kroz vrijeme“ uz glazbenu pratnju pijanista koja će doprinijeti uzbudljivoj atmosferi u dvorani.

Kada se zvuk umiri i svjetlo upali, na pozornici će na istom mjestu gdje je stajao mađioničar stajati drugi voditelj/ica kao u filmovima Georgesa Mélièsea.  Začudit će se kad ugleda učenike te ih pitati otkuda su se stvorili u kinodvorani?

Učenike treba potaknuti da zaključe kako su putovali kroz vrijeme te da su upravo stigli iz prošlosti. Voditelj/ica će pogledati učenike kroz neki „uređaj“ (improvizirati nešto) te pogledom na publiku zaključiti da su upravo doputovali iz davne prošlosti.

– Jesam li u pravu?

Uvjeravat  će učenike da će, promatrajući ih kroz „čarobni objektiv,  „vidjeti“ što su sve naučili. Dogovorit će se s učenicima da pljesnu ako je ono što kaže TOČNO, a da lagano lupe nogama u pod ukoliko kaže netočnu tvrdnju.

Prije početka aktivnosti, pozvat će ih da isprobaju.

Voditelj/ica: Vi ste učenici 1. razreda. (Djeca trebaju lupiti nogom u pod.)

Voditelj/ica: Trenutačno se nalazite u kinu. (Djeca trebaju pljesnuti dlanovima.)

Kada utvrdi da su dobro shvatili zadatak, voditelj/ica ih poziva da se koncentriraju, budu tihi i usredotočeni na njezin glas jer da bi mogao/la točno pogađati s „čarobnim objektivom“, treba joj mir i apsolutna tišina.

Tvrdnje koje voditelj/ica govori, a koju djeca odobravaju pljeskanjem ili niječu lupanjem nogom u pod, odnose se na sadržaje koje su trebali zapamtiti tijekom programa – kviz.

Tvrdnje:

  1. Rođendan kina slavimo 28. prosinca. (Pljesak.)
  2. Prva javna filmska projekcija bila je u Londonu. (Nogom u pod.)
  3. Braća Lumière su izumila kinematograf. (Pljesak.)
  4. Prvi snimljeni filmovi bili su jako kratki. (Pljesak.)
  5. U Polivenom poljevaču vidjeli smo prvi filmski geg. (Pljesak.)
  6. Georges Méliès nas je odveo u svom filmu na putovanje na Mars. (Nogom u pod.)
  7. Georges Méliès je izumio filmski trik. (Pljesak.)

Voditelj/ica pohvaljuje učenike na sudjelovanju i nastavlja:

– Za kraj, molim vas da dužinom i jačinom svoga pljeska izrazite koliko vam je bilo zanimljivo sudjelovanje u programu.

Pozdravlja učenike i učitelje/ice i zahvaljuje na sudjelovanju.

Zabranjeno je neovlašteno kopiranje ili distribuiranje dijelova ili cijelog projekta. Projekt podliježe pravima Zakona o autorskim pravima.
Vlasnik autorskih prava je udruga Djeca susreću umjetnost.

Copyright © 2020 Sedmi kontinent

Powered by Protagonist

Koristimo kolačiće (cookies) kako bismo poboljšali funkcionalnost stranice i omogućili vam bolje korisničko iskustvo