Koristimo kolačiće (cookies) kako bismo poboljšali funkcionalnost stranice i omogućili vam bolje korisničko iskustvo
Radionica uz animirani film Tri razbojnika razvijat će se na nekoliko razina. Na prvoj razini dotaknut ćemo se slikovnice, izrade filma prema književnomu predlošku, odnosno u široj perspektivi otvorili bismo put za prepoznavanje scenarija filma prema književnomu predlošku. Na drugoj razini osvijestili bismo bajkovitost ove priče, odnosno prisjetili bismo se ili bismo otkrili elemente klasične bajke, ali i suvremeniju verziju bajke. Na trećoj razini ušli bismo u ovu filmsku priču, njezine moralne, emotivne i psihološke aspekte, a zatim bismo prešli na filmska izražajna sredstva kojima je ta priča ostvarena.
Prije gledanja filma učitelji s učenicima mogu progovoriti o srodnim temama koje mogu poslužiti kao dobar uvod i podloga za slojevito shvaćanje dječjega animiranog filma Tri razbojnika. Primjerice: Kako se suočavate i rješavate svojih strahova? Čega se bojite?
Igra pantomime
Jedan učenik glumi neki lik iz priče, bajke, crtića, a drugi pogađaju koji je to lik.
Pokretne slike
Učenicima se daju papiri na kojima je nacrtan pokret u pet slika.
Prvi zadatak učenika obojiti je sličice.
Drugi zadatak učenika jest nacrtati sliku u pokretu:
– cvijet kako raste: od sjemenke do velikoga cvijeta
– padanje kiše: od oblaka bez kiše do oblaka s puno kapi
– rast jabuka na drvetu: od stabla s praznom krošnjom do stabla s puno jabuka
– let lastavice: od skupljenih do raširenih krila
– božićno drvce: od običnoga drvca do okićenoga drveta prepunoga poklona
– osunčano nebo: od oblaka do oblaka s nasmijanim suncem.
Slikovnica prema kojoj nastaje film
Film Tri razbojnika nastao je prema istoimenoj dječjoj knjizi Tomija Ungerera iz 1961. godine.
Nažalost, slikovnica nije prevedena na hrvatski, ali uz film svakako bismo djeci pokazali i slikovnicu, u slovenskome ili njemačkome izdanju.
Polazni razgovor tako može biti različit način pripovijedanja i vizualizacije u knjizi, odnosno na filmu. Prisjetit ćemo se slikovnica po kojima su nastali popularni animirani filmovi (Ljepotica i zvijer, Snjeguljica, Dama i skitnica, 101 dalmatiner i sl.), ali i komercijaliziranih slikovnica nastalih nakon nastanka i popularizacije određenog animiranoga filma (Izbavitelji, Žuta minuta i dr.).
Dotaknuli bismo se i razmišljanja koliko nas je određeni animirani film razočarao ili oduševio u odnosu na slikovnicu. Djeca će upoznati ili osvijestiti dodirivanje i međusobno ispreplitanje umjetnosti:
Čime se film služi za dočaravanje priče? Slikom. Čime se bajka služi za dočaravanje priče? Riječima. Zaključujemo da su to različite umjetnosti! Različito ih doživljavamo i analiziramo.
Igra pokretnih slika
Zamislit ćemo kako izrađujemo živu slikovnicu. Učitelj djeci ispriča kako pokret nastane spajanjem niza sličica.
Pokušat ćemo dati zadatke kojima ćemo pantomimom dočarati kako nastaje pokret u animiranome filmu.
Učitelj pokazuje prvu i zadnju poziciju te brojeći do pet s učenicima prolazi sve faze pokretne slike.
Zadatak se radi zajednički:
– cvijet koji raste: od sjemenke (čučnemo na pod) do cvijeta (stojimo na nogama raširenih ruku)
– mahanje (učenici prate pokret ruke u pet faza)
– let ptice: od skupljenih krila (ruke uz tijelo) do raširenih krila (ruke udaljimo od tijela) koje se opet skupljaju uz tijelo
– buđenje: od spavanja (naslonjeni smo o ruku) do buđenja (rastežemo se).
Ponoviti još jednom što je bajka, povesti razgovor o bajci.
Što je u tome filmu isto kao u bajci?
Početak filma – pripovjedač (narator)
Pustiti početak filma i započeti razgovor: Tko to govori?
Voditelj/ica radionice također može početi govoriti kao narator, npr. Došla nam je ta i ta škola pogledati animirani film. Nakon što su ga pogledali, jedni su morali na WC, a drugi su mirno u redu čekali ostale. Kada su se svi skupili, krenuli su u jednu prostoriju. S obzirom na to da nisu znali kamo idu, imali su upitan pogled i vrtili su glavom. Ugledavši mene i hrpu praznih stolica, malo su zastali i…
Na taj način voditelj objasni tko je narator, koja je njegova uloga i zašto nam takav način ponekad olakšava da shvatimo priču koju gledamo ili slušamo.
– Kada se u filmu pojavljuje bajkoviti broj tri?
– U bajkama znamo da uvijek postoje dobri i zli likovi.
– Tko je ˝zao˝ u tom filmu?
– Jesu li tri razbojnika ˝zla˝? U grupi se razgovara o tome. Tko je za, a tko protiv?
– Koja su imena triju razbojnika?
– Po čemu se razlikuju? Sjetite se boje njihovih brada, oružja i glasova.
– Koji se razbojnik najgore ponaša prema Tini, a koji je najljubazniji prema njoj?
– Kako su se promijenili razbojnici? Što je tome pridonijelo?
– Kakva je djevojčica Tina? Je li ona dobar ili “zločest” lik? Objasnite.
– Kada je Tina osobito žalosna?
– Kada je vrlo usamljena?
– Koju sliku vidimo na kraju treće noći? Što je u trećoj noći drukčije, a što jednako?
– Zašto razbojnici tu treću noć ne spavaju u svojem krevetu, iako je prazan?
Tinu djeca mogu doživjeti kao vrlo dobar identifikacijski lik jer je snažan karakter. U filmu je prikazana u situacijama koje su bliske djeci, npr. pobjeđuje strah od vožnje u kočiji kroz šumu tako da tješi svoju lutku. Prikazana je kao odvažna i dosjetljiva djevojčica, uspijeva nadmudriti razbojnike, razoružati ih svojim šarmom i, što je najvažnije, uspijeva otvoriti srca tih zločestih „dečki“. Hrabrost je utjelovljena i u ostalim likovima, osobito u dječacima iz sirotišta. Na kraju filma Tina je ta koja se usudi ući u lavlji brlog i sama se suprotstaviti zločestoj teti. Dječaci ostaju vani na straži. Pored toga, u filmu je prikazano da se i odrasli plaše. Najstrašnijem od razbojnika noge se tresu pri pomisli na sirotište u kojemu je bio kao dijete. Tina je pozitivan uzor, njezin lik djeci daje hrabrost da se suoče s teškoćama i da ih pobjede, da svladaju svoje strahove.
– Kakva je Tina? Opišite njezine osobine.
– Kada se Tina boji? Čega ju je strah?
– Čega se plaše razbojnici?
– A vi? Čega se vi bojite? Kada se osjećate hrabri?
– Na kraju filma teta kaže: „U tom filmu nema više prostora za zlobu. Znači da mogu otići.“ Što se dogodi s tetom?
– Poznaješ li još neku bajku ili priču u kojoj je glavni lik siroče?
Usamljenost, prijateljstvo i obitelj – pripovjedač nam već na početku ukazuje na te važne teme filma. Tina na neki način svoju zamjensku obitelj pronalazi u razbojnicima, iako u početku oni toga nisu svjesni. Jedan od najdirljivijih trenutaka u filmu je kada Marko, najstariji razbojnik, suoči Tinu s potjernicom. Ironično je da su razbojnici upravo uz Tinu naučili čitati. Shvatili su da ona nije maharadžina kći i da neće biti nikakve otkupnine za nju. Tina napušta razbojnike sa žalosnim riječima: ˝Istina, siroče sam. Nikakvog zlata. Ništa. I sada idem u sirotište. Očito siročad spada tamo.˝
Kada treću noć razbojnici zaspu, kao i protekle dvije noći, naslonjeni na krevet unatoč tome što je krevet sada prazan, postaje očito da su se razbojnici nakon susreta s Tina promijenili, da je postala važna za njih (iako nema otkupnine za nju). Suprotno tome, stara je teta čudakinja sa svojim zlatnim pravilom: „Bez repe nema ljubavi“. Njoj je vrijedan samo onaj tko nešto učini za nju. Tu se dotičemo velike teme – bezrezervne ljubavi, odnosno koristoljublja.
Djeci se to može približiti opisom vrlo poznatih situacija. Očekuju li vaši roditelji neku dobit od vas? Jeste li se nekad gotovo jednako veselili igrački iz neke strane zemlje kao tati ili mami koji dolaze s puta? Kad se prisjetite neke igračke, možete li reći što više vrijedi – igračka koja vam više nije zanimljiva ili razgovor, toplina i blizina vaših roditelja.
Odrasli će u filmu naći i dio koji je razumljiv samo njima. Nakon što Gunđalo nauči čitati, pročita odlomak iz američke Deklaracije nezavisnosti. U njoj piše o jednakost,i odnosno o osnovnim ljudskim pravima. Takva je i poruka filma.
Koja sredstva pomažu da se Tina prikaže kao dobra i draga djevojčicu, a razbojnici kao strašni?
Djeci pokazujemo isječke iz filma koji će im pomoći u utvrđivanju odgovora.
Tri razbojnika klasičan su dvodimenzionalan crtani film. Animacija likova i pozadine nastavlja se na likovne prijedloge Tomija Ungerera. Slikovita filmska priča oslonjena je o emotivne svjetove likova iz pripovijetke. Razbojnička jazbina, u kojoj su prvo prevladavale plava i crna, s Tinom postaje šarenija. Svijetle boje, na primjer, prevladavaju kada Tiffany otkrije dvogled, pa nam se ukaže predivan kraj; slično kao kada ide s razbojnikom kroz šumu do poštanskoga sandučića.
Suprotno tome, u sirotištu prevladava žarko crvena, dok su djeca obojena sivom ili smeđom bojom. Da bi kontrast između razbojničke jazbine i sirotišta bio što jasniji, u filmu su upotrijebljeni elementi koji uzrokuju strah. Tako su na dvorištu sirotišta postavljene čudne skulpture. Strojarnica, gdje za kaznu rade dječaci, prikazana je strašno. U prizorima gdje siročad radi na polju, s gornjega ruba slike kapa tamna tekućina. Sve to trebaju uočiti i djeca.
TINA KAO DOBRA DJEVOJČICA
RAZBOJNICI KAO STRAŠNI LIKOVI
ZLA TETA
Tri razbojnika klasičan su dvodimenzionalan crtani film. Animacija likova i pozadine nastavlja se na likovne prijedloge Tomija Ungerera. Slikovita filmska priča oslonjena je o emotivne svjetove likova iz pripovijetke. Razbojnička jazbina, u kojoj su prvo prevladavale plava i crna, s Tinom postaje šarenija. Svijetle boje, na primjer, prevladavaju kada Tiffany otkrije dvogled, pa nam se ukaže predivan kraj; slično kao kada ide s razbojnikom kroz šumu do poštanskoga sandučića.
Suprotno tome, u sirotištu prevladava žarko crvena, dok su djeca obojena sivom ili smeđom bojom. Da bi kontrast između razbojničke jazbine i sirotišta bio što jasniji, u filmu su upotrijebljeni elementi koji uzrokuju strah. Tako su na dvorištu sirotišta postavljene čudne skulpture. Strojarnica, gdje za kaznu rade dječaci, prikazana je strašno. U prizorima gdje siročad radi na polju, s gornjega ruba slike kapa tamna tekućina. Sve to trebaju uočiti i djeca.
Boja u filmu
Ispred vas su dva crteža, crtež razbojnika i crtež Tine. Izdvojite boje kojima su obojeni razbojnici u animiranome filmu i izdvoji kojom je bojom Tina prikazana u filmu te objasni zašto.
Zaključujemo da je toplim bojama obojena Tina, pozitivan lik, a da su hladnim bojama obojeni razbojnici, strašni likovi.
Je li vas nečeg u filmu bilo strah? Opišite kada.
Kako je glazba utjecala na priču u filmu?
Aktivnost 5
Zvukovi u filmu
Voditelj/ica treba preuzeti zvukove s važnijom ulogom u film, djeci ih reproducirati, a oni ih trebaju prepoznati. To mogu biti ovi zvukovi: zvuk tipki, zvono, režanje psa, djetlić, zveckanje zlata, srkanje, rzanje konja, zvuk klavira, zvono bicikla, zvuk zviždaljke, mljackanje, cviljenje miša, plač, uzdah, škripa vrata, dječji smijeh.
Animacija u filmu
Što je animirani film?
Riječ je o filmu napravljenome od sličica. Nacrtao ih je animator i povezao u cjelinu. (To će biti dovoljno u prvome razredu.)
Kako bi doživjeli animaciju, djeca trebaju kratkim crtama iscrtati Tinine obrise, zatim crtice spojiti u liniju i obijiti Tinu kao na filmu.
ŠTO SMO NAUČILI?
– FILMSKA IZRAŽAJNA SREDSTVA: boja, glazba
Odaberi kadrove
Odabrati nekoliko kadrova, ne više od šest (NALAZE SE U PRODUŽETKU). Na papiru na lijevoj su strani kadrovi, a na desnoj strani brojevi do šest. Zadatak je učenika poredati kadrove prema redoslijedu događaja, pridružujući kadru određeni broj. Ako ima više vremena, po kadrovima učenici mogu ukratko prepričati priču.
Glazbena igra
Učenici raznim glazbalima (pljesak, štapići, fućkanje, bilo kojim instrumentom) iskazuju svoje emocije (veselje, ljutnju, strah i sl.), odnosno ne smiju govoriti.
Nastavak priče
Učenici mogu dodati događaje kako bi završili priču ili mogu osmisliti drukčiji rasplet filma, primjerice da razbojnici nisu otkrili Tininu prijevaru.
Zabranjeno je neovlašteno kopiranje ili distribuiranje dijelova ili cijelog projekta. Projekt podliježe pravima Zakona o autorskim pravima.
Vlasnik autorskih prava je udruga Djeca susreću umjetnost.
Copyright © 2018 Sedmi kontinent
Powered by Protagonist
Koristimo kolačiće (cookies) kako bismo poboljšali funkcionalnost stranice i omogućili vam bolje korisničko iskustvo